Gara-gara bertanya harga lauk,pelanggan dihina & dihalau oleh taukey kedai.


Tidak meletakkan tanda harga adalah satu kesalah bagi sesebuah perniagaan.Peniaga yang tidak meletakkan tanda harga selalunya sewenang-wenangnya mengubah harga bayaran . Hal ini adalah satu benda penganiayaan kepada pelanggan. Akibatnya ramai pelanggan berasa tertindas dan tertipu ketika ingin membayar sesuatu barangan daripada peniaga tersebut. Selalunya,kes yang kerap kita dengari tidak meletakkan tanda harga adalah kes-kes yang melibatkan penjualan makanan.

Begitulah nasib yang diterima oleh seorang wanita yang dikenali sebagai  Nurul Asyiqin Salleh.

Sebagai seorang pelanggan,beliau mempunyai hak untuk mengetahui berapa harga makanan yang ingin dibeli. Namun malang menimpanya apabila beliau telah dimarah,dihina dan dihalau oleh pemilik kedai tersebut. Berikut luahan rasa kecewa beliau.

Sungguh kurang ajar budak yang menjaga kaunter dan merangkap tauke katanya. Saya datang ke kedai hari ini tanya harga ikan pari pada tukang bungkus lauk.

Jadi budak itu terangkan yang RM4.50 untuk ikan yang bersaiz paling halus, RM5 untuk bersaiz biasa manakala RM8 untuk yang bersaiz besar.

Saya kata okay, bungkus 4 ketul adik, tiba-tiba datang tokey ini boleh bising-bising pada kuli dia. Mana ada ikan pari RM4.50, jangan layan orang minta kurang katanya.

Saya kemudiannya sentap dengan ayat dia, bukan main lancang betul mulut dia. Depan pelanggan kau cakap macam itu, padahal sedikit pun aku tidak minta kurang harga.

Saya kata “eh saya tak mintak kurang pun, saya tanya harga sahaja…”

Si taukeh dia boleh pula marah cakap saya hari-hari datang tanya tanya harga.

Eh maaf ya, bukan saya yang datang hari-hari tanya harga. Awak jual seketul RM8 pun saya mahu beli. Saya sebagai pembeli berhak untuk bertanya pasal harga. Awak pakai undang-undang mana tidak boleh tanya harga?

Makcik oi, lain kali letak papan tanda besar-besar, “Ini kedai tidak boleh tanya harga, taukey marah, kalau tanya juga sila berambus…”

Saya ini bekerja di pejabat, bukannya hari-hari datang kedai awak beli. Kebetulan semalam dan hari ini sahaja saya datang ke kedai wawak sebab saya cuti jaga anak saya yang sakit. Semalam saya datang pun, langsung saya tidak tanya harga, kebetulan hari ini datang mahu tanya harga.

Salah ke tanya harga?  Sedih bila ingat balik, rezeki yang saya beli dari awak tu untuk lauk ibu mertua saya yang sedang uzur dan OKU di rumah. Bergenang air mata, bila ingat balik mahu bawa balik lauk untuk mak mentua saya, saya kena marah-marah, perli-perli, sindir-sindir macam ini.

Punyalah sombong taukey kedai ni, kekwat berlagak diva, siap cakap, “Berambus dari sini, jangan datang lagi, siap ambil nombor plat kereta saya mahu buat laporan polis sebab ambik gambar kedai dia…”

Kami beli guna duit, bukan datang mengemis kat kedai kau. Pelanggan tanya harga pun tidak bolehlah mak cik oi?

Taukey apa macam ini? Kalau saya tahu layanan dia macam  ini punya bullshit, lebih baik saya pergi beli lauk kat warung Hanna, sederet CS Brothers. anak dara yang jaga kaunter pun muka manis dan sentiasa tersenyum, nak banding dengan muka awak panjang sedepa muncung. Taubatlah.

Taulah kedai awak besar, perniagaan maju, ramai orang datang makan dan beli dekat kedai awak, tapi jangan sombong sangat, rezeki Allah taala mahu tarik sekejap saja dik oi.

Saya lama dah perati awak muka muncong panjang sedepa, padahal kita pelanggan ni yang datang bagi awak duit, beli dgn awak, asbab rezeki awak murah

Apapun aku puas hati aku dah jeritkan kau, perangai mcm tahi.

KEPADA ORANG YANG DATANG RESTORAN NI HATI2 LAH, JGN SEKALI2 NAK TANYA HARGA
BELI JE MEMBUTA TULI.  (Nama kedai terpaksa dirahsiakan)

Berikut langkah-langkah yang boleh diambil oleh pengguna sekirannya mendapati sesebuah perniagaan tidak meletakkan tanda harga.

Sumber 1: Nurul Asyiqin Salleh
Sumber 2: kpdnkk.gov.my
Disediakan oleh: Suaramedia.org

Jika didapati ada peniaga yang tidak mematuhi undang-undang berkenaan dengan skim ini, pengguna boleh menyalurkan aduan kepada Kementerian ini melalui:

Talian 03-8000 8000 1Malaysia One Call Centre (1MOCC)
Talian bebas tol Pusat Informasi dan Gerakan Operasi Strategik (PIGOS)  1-800-886-800
Aplikasi telefon pintar Ez ADU
Emel ke alamat e-aduan@kpdnkk.gov.my
SMS ke 15888 dengan menaip “KPDNKK ADUAN <butiran aduan>”
Lapor/hadir ke mana-mana pejabat KPDNKK di seluruh negara.

Gagal meletakkan tanda harga atau senarai harga bagi barangan yang dijual

(Kesalahan di bawah Perintah Kawalan Harga (Penandaan Harga Oleh Penjual Runcit) 1993)

Bagi Bukan Pertubuhan Perbadanan (Individu)

Denda Maksimum – RM50,000 atau penjara 2 tahun atau kedua-duanya sekali
Kompaun Maksimum – RM 25,000

Bagi Pertubuhan Perbadanan (Syarikat)

Denda Maksimum – RM100,000
Kompaun Maksimum – RM 50,000

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *