Aku masuk bank,tiba² semua staf bangun ucap ‘Alhamdulillah’ sambil tepuk tangan.

Aku masuk bank,tiba² semua staf bangun ucap ‘Alhamdulillah’ sambil tepuk tangan.
Kejujuran didalam hidup sesuatu yang berharga didalam diri kita. Kejujuran sangat penting bagi memperolehi kepercayaan daripada masyarakat sekeliling.Kejujuran juga bukti yang menunjukkan seseorang itu beretika atau tidak didalam menjalani hidup seharian.Dengan adanya nilai kejujuran didalam diri membuat diri kita lebih disayangi dan lebih ramai orang suka berurusan dengan kita

Seperti kisah ini,seorang yang dikenali sebagai Khairul Muhidin berkongsi kisah yang dilaluinya. Satu hari pegawai bank tersilap memberikan lebih duit kepadanya semasa berurusan di kaunter. Namun begitu,dengan nilai kejujuran yang ada didalam diri,beliau berasa bertanggungjawab untuk memulangkan semula wang tersebut di bank berkenaan.

Tetapi alangkah terkejutnya,ini situasi yang dihadapi olehnya semasa proses pemulangan semula wang tersebut. Semoga kisah ini menjadi tauladan buat kita semua. Semoga bermanfaat.

Sekitar pukul 2pm aku tukar cash chaque kat CIMB Kota Kemuning nilai RM2000, bila dah dapat cash terus masuk poket tanpa aku kira berapa aku dapat..

Lepas 3 jam lbh kurang macam tu aku dapat panggilan dari CIMB untuk bertanya aku dapat duit not RM50 ke RM100, jadi aku jawablah dgn betul yg aku dapat duit not RM50 dan pegawai bank yg call aku tu pun terima jawapan aku dan dengan nada yg mendesak sambil bertanya semula “betul ye not RM50” dan aku jawablah dengan jujur “ya betul not RM50” dan dia pun menghabiskan perbualan.

Aku macam tak sedap hati lalu keluarkan duit dari poket yg aku terima dari bank tadi dan kira, sebelum kira aku terasa macam duit tu lebih sebab terasa tebal lain macam. Bila aku kira betul ada RM4000 dan aku terus ke bank CIMB untuk pulangkan baki RM2000 tu.

Sesampainya dibank sekitar pukul 5 aku minta kebenaran pak guard masuk untuk pulangkan baki duit yg terlebih tu, aku terus ke kaunter dan beritahu nak pulangkan duit yg staf bank bagi lebih RM2000 tadi, tiba2 semua staf bank bangun ucap Alhamdulillah sambil sapu tangan dimuka tanda bersyukur sbb aku pulangkan duit yg terlebih bagi tadi dan semuanya ucapkan Terima Kasih pada aku.

Staf bank yg tersilap bagi duit lebih pada aku tadi sampai 4 kali salam aku ucap terima kasih dan tarik aku dari dalam kaunter nak peluk aku sambil cakap biasanya kes mcm ni hanya 1% jer yg pulangkan balik.. Jangan salah faham ye staf bank tu lelaki laa..hehehe

Lepas tu aku dihadiahkan payung CIMB kat gambar tu..hehehe

Lepas aku keluar dari bank baru aku terfikir, kalaulah aku tak pulangkan duit tu ntah apa staf bank tu nak jawab dgn Branch Manager dia dan tentu Gaji atau Bonus dia kena potong RM2000..

Alhamdulillah Allah buka hati aku supaya tak gelap mata dengan duit yg tak seberapa tu, dan sudah membantu insan lain walaupun aku tak mengenalinya..

Begitulah cerita aku tentang Payung CIMB..

Aku masuk bank,tiba² semua staf bangun ucap ‘Alhamdulillah’ sambil tepuk tangan.

Status FB : Khairul Muhidin

1. Kejujuran mendatangkan kebahagiaan

Sangat sulit memang untuk selalu bersikap jujur. Namun, ini adalah jalan terbaik untuk bisa merasakan kebahagiaan. Akan tetapi, hendaknya kejujuran juga disertai dengan pola pikir yang dewasa agar kejujuran yang kita lakukan tidak menyinggung perasaan orang lain karena apa yang kita lakukan atau ucapkan.

2. Kejujuran mendatangkan simpati

Ada kisah seorang bapak petugas kebersihan memperoleh hadiah sebuah sepeda motor karena dia mengembalikan bungkusan kresek yang ternyata di dalamnya berisi uang ratusan juta rupiah. Mungkin ada sebagian dari Anda berpikir mengapa dikembalikan, hadiah sepedah motor tidak sebanding dengan nominal uang yang ada di dalamnya. Namun, bagi si bapak uang bukanlah segala-galanya yang dia tahu bahwa uang tersebut bukanlah miliknya dan pasti orang yang kehilangan sedang mengalami depresi berat. Dari kebaikan dan teladan si bapak akhirnya banyak orang merasa simpati kepadanya, hingga terdengar sampai ke jajaran direksi dan akhirnya mengangkat bapak tersebut menjadi karyawan tetap pada posisi yang lebih baik.

3. Kejujuran mendatangkan ketenangan

Dengan selalu bersikap jujur tidak hanya kebahagiaan yang bisa kita rasakan, tapi juga ketenangan. Hal ini karena kita tidak perlu merasa takut karena merasa dikejar-kejar sesuatu akibat kebohongan yang kita lakukan. Oleh sebab itu, berusahalah meninggalkanlah apa yang meragukan menuju ke perkara yang tidak meragukan, sesungguhnya jujur adalah ketenangan sedangkan dusta adalah keraguan.

4. Kejujuran mendatangkan pahala

Tuhan tidak pernah tinggal diam dan pasti akan membalas kita dengan pahala yang yang berlimpah jika kita bisa selalu bersikap jujur dalam kehidupan ini.

5. Kejujuran mendatangkan rasa percaya diri

Dengan bersikap jujur kita akan selalu merasa optimis dalam melakukan segala sesuatu meskipun hasil yang diperoleh mungkin tidak memuaskan. Namun, di balik itu semua kita tidak perlu merasa takut akibat dibayang-bayangi oleh perasaan bersalah dari perbuatan yang kita lakukan.

6. Kejujuran mendatangkan kedamaian

Dalam beberapa kasus ketidakjujuran sering menjadi sumber utama perselisihan dengan orang lain. Sebagai contoh, fakta terbaru terungkapnya dugaan kasus kecurangan pada proses pemilihan kepala daerah beberapa waktu yang lalu di Kalimantan Tengah diwarnai dengan perkelahian di antara masing-masing kubu pendukung calon kepala daerah. Hal ini patut disayangkan sekali, padahal bila masing-masing pihak mampu besikap jujur dan tidak melakukan kecurangan dengan cara menyuap ataupun memanipulasi data, maka perkelahian pasti bisa dihindari sehingga memungkinkan bagi terciptanya kedamaian.

7. Kejujuran menciptakan keluarga yang nyaman

Dampak bersikap jujur di dalam rumah tangga membuat seluruh anggota keluarga bisa merasakan kenyamanan, hal ini karena setiap orang tidak perlu merasa harus menyembunyikan sesuatu jika sedang menghadapi permasalahan.

8. Menghindarkan seseorang dari tuduhan-tuduhan yang merugikan

Sumber 1: Status FB : Khairul Muhidin via semasaviral.com
Sumber 2: keluarga.com
Disediakan oleh: Suaramedia.org

Kita hidup di dunia di mana berbagai macam karakter orang tinggal di dalamnya. Di manapun kita berada hedaknya segala yang kita lakukan dilandasi dengan kejujuran supaya kita terhindar dari tuduhan-tuduhan palsu yang dapat merugikan kita.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *